Medzi podnikateľmi koluje mnoho mýtov a poloprávd o tom, ako online marketing funguje a ako by sa mal, alebo nemal robiť. Poďme sa spoločne pozrieť na osem tých najčastejších.

Mýtus č. 1
Marketing = reklama

Reklama je len jednou zo zložiek online marketingu; vo väčšine prípadov tá menej dôležitá.
Aký má zmysel dávať peniaze do reklamy, ak vám správne nefunguje webová stránka alebo vaša ponuka je nezrozumiteľne odkomunikovaná a konkurencieneschopná? Ani tá najlepšia kampaň nezachráni zlú obchodnú stratégiu.
V prvom rade je potrebné mať zaujímavý produkt alebo službu, vedieť ľudom vysvetliť ich výhody a presvedčiť ich, že je pre nich výhodné spraviť obchod práve s vami.  

Mýtus č. 2
Stačí len nájsť tú správnu marketingovú stratégiu a všetko začne fungovať

Je potrebné si uvedomiť, že žiadna zaručene účinná marketingová stratégia neexistuje. K úspechu vedie najčastejšie kombinácia niekoľkých rôznych stratégií a žiadna z nich nie je zázračná sama o sebe.
Odborníka v online marketingu nespoznáte podľa toho, že hneď vie, akú stratégiu použiť. Spoznáte ho podľa toho, že dokáže pri čo najmenších nákladoch otestovať čo najviac zmysluplných stratégií a následne pokračovať len s tými, ktoré majú úspech.
Z času na čas sa stane, že marketér príde s originálnou myšlienkou, zvolí určitú formu propagácie, ktorá zaujme médiá, a cez noc sa o značke dozvedia milióny ľudí. Často však ide o nepredvídateľnú a neopakovateľnú záležitosť, v ktorej hrá do značnej miery hlavnú úlohu náhoda. 99,9 % podnikateľov nikdy “zázračnú” stratégiu na okamžitý marketingový úspech neobjaví. A aj o tých zázračných úspechoch pri podrobnejšom skúmaní zistíte, že im často predchádzalo niekoľko rokov plánovania a tvrdej práce.
Úspešný online marketing v skutočnosti vyžaduje celý rad marketingových nástrojov – správne a dôsledne používaných. Ak viete, čo robíte, a robíte to aspoň trochu lepšie než konkurencia, a nepoľavíte v pravidelnosti, potom je takmer isté, že úspech sa časom dostaví.  

Mýtus č. 3
Ako niečo na internete predať? Stačí priviesť dostatok ľudí na webovú stránku

V prípade že sa kupujúci vášho produktu v hodnote pár tisíc objavia až potom, kedy ste dali do reklamy 5 000 €, tak síce platnosť výroku potvrdíte, ale radosť z toho asi mať nebudete.
Realita je taká, že väčšina podnikateľov na internete prerába. Takmer každý tovar má svojho kupujúceho, avšak získať týchto kupujúcich býva často výrazne drahšie ako hodnota ponúkaného tovaru alebo služby. Na internete sú milióny potenciálnych zákazníkov, ale len zlomok z nich v určitom okamihu potrebuje práve to čo, čo ponúkate.
Oslovovať ľudí znamená súťažiť s akoukoľvek inou firmou, ktorá niečo ponúka. Oslovujte len ľudí, u ktorých je veľká šanca, že majú v aktuálnom momente záujem konkrétne o váš produkt alebo službu.
Kvalita návštevníkov na vašej webovej stránke je oveľa dôležitejšia ako ich kvantita. Zamyslite sa, kde vašich zákazníkov nájdete najčastejšie. Máte e-shop? Tu môže dobre fungovať porovnávanie tovaru, kampaň Google nákupy alebo dynamický remarketing. Ponúkate služby? Pre začiatok vyskúšajte dobre nastavený profil Google Moja firma alebo textové reklamy vo vyhľadávaní.  

Mýtus č. 4.
Užívateľ, ktorý má záujem o moju ponuku a ktorého privediem na webovú stránku, určite nakúpi

Chyba! Aj keď privediete na webovú stránku človeka, ktorý zháňa presne to, čo ponúkate, takmer nikdy hneď nič nekúpi alebo neobjedná.
Samozrejme, existujú výnimky. Ak sa niekto vymkne z bytu, pochopiteľne, zavolá prvému zámočníkovi a nebude týždeň porovnávať ceny a kvalitu služieb. Väčšina zákazníkov sa ale nenachádza v takejto naliehavej situácií a pri produktoch za viac ako pár stoviek eur bude zisťovať možnosti, porovnávať varianty, hľadať lepšie ponuky.
V skutočnosti, medzi prvou návštevou vašej webovej stránky a kúpou produktu sa užívateľ na web vráti v priemere sedemkrát. Preto priviesť užívateľa na webovú stránku zďaleka nestačí.                                      Popremýšľajte, ako s užívateľom komunikovať dlhodobo. Zapojte e-mail marketing, remarketing, pravidelnú komunikáciu na sociálnych sieťach... Ponúknite ľuďom skutočnú hodnotu, niečo viac, než ponúka vaša konkurencia. 

Mýtus č. 5
Stačí spustiť e-shop alebo webovú stránku a v priebehu pár dní alebo týždňov začnem predávať 

Keby to tak naozaj bolo, bolo by to super. Na Slovensku je viac ako 43 tisíc e-shopov a ďalších desaťtisíc webových stránok ponúkajúcich služby; a väčšina majiteľov webových stránok nie sú žiadni milionári. V skutočnosti drvivá väčšina z nich prerába.
Rozbehnúť online podnikanie vyzerá jednoducho až dovtedy, kým to prvýkrát nevyskúšate na vlastnej koži. Začiatočníckych chýb sa dopustí takmer každý. Zlá webová stránka, nedokonalé texty, nevhodne zvolený sortiment – toto všetko človek vylepší až časom, na základe skúseností a spätnej väzby z trhu vo forme neúspechu. A aj keby sa vám podarilo na začiatku všetko trafiť dokonale, nikto vás zatiaľ nepozná.
Ľudia chodia nakupovať (nielen online) do obchodov, ktoré už poznajú. Ak kúsok od vášho domu otvoria nový obchod alebo reštauráciu, tiež sa tam prvý deň nenahrnie veľa zákazníkov. Online podnikanie vyžaduje trpezlivosť a disciplínu. Ak máte čo ponúknuť, zákazníkov časom získate. Ale, pochopiteľne, trvá to nejaký čas. Ani novootvorený kamenný obchod nemá plno hneď v prvý deň. 

Mýtus č. 6
Za nefungujúci online marketing vždy môže zle nastavená reklama

Ak máte webovú stránku, ktorá je rozbitá, nefunguje na mobilných zariadeniach, načítavanie trvá večnosť, riešením nebude lepšie nastavená reklama, ani viac peňazí na ňu.
V takomto prípade funguje vaša webová stránka ako deravé vrece. Čim viac zákazníkov doňho hodíte, tým viac ich prepadne dnom bez úžitku. Bohužiaľ, na každých 5 eur investovaných do plnenia vrecia utrácajú firmy väčšinou len o niečo málo viac ako 10 centov na zošitie diery v ňom. Logika by mala byť opačná: najprv sa uistite, že užívatelia z webu neutekajú kvôli nejakej „diere” a až následne sa snažte ich priviesť vo väčšom množstve.
Nemusíte si hneď hľadať experta na webdizajn. Väčšinou stačí otvoriť si webovú stránku priamej konkurencie a skúsiť si prejsť celým nákupný procesom. Vyskúšajte rovnakú nákupnú cestu ako musí podstúpiť záujemca o ponúkaný produkt alebo služby. Následne môžete zapracovať rovnaký proces na vlastnej webovej stránke a porovnať výsledky prieskumov. Ešte lepšie je zapojiť niekoho, kto vašu webovú stránku alebo konkurenčné stránky nepozná, dostanete tak objektívnejší pohľad. Určite nájdete veľa nápadov pre zlepšenie. Jedno varovanie – nepreberajte veci od iných firiem len preto, že niečo robia inak. Ak nie ste odborník na online marketing a neviete čo robíte, môžete sa spoľahnúť, že oni to nevedia tiež. Inšpirujte sa len tým, čo preukázateľne funguje lepšie.  

Mýtus č. 7
Potrebujem vložiť všetku energiu do získania čo najväčšieho počtu zákazníkov

Vyhadzovanie peňazí. V začiatkoch, samozrejme, áno, vtedy nemáte na výber. Ale pri zabehnutom podnikaní je potrebné sa sústrediť minimálne v rovnakej miere aj na aktuálnych zákazníkov. Súčasní aj minulí zákazníci majú pre firmu oveľa väčšiu hodnotu. Získať nového zákazníka je päťkrát drahšie, ako udržať si aktuálneho.
Komunikujte s vašimi súčasnými a minulými zákazníkmi, starajte sa o nich! Získanie nového zákazníka je pre väčšinu firiem stratové, zisky prídu až s opakovanými konverziami aktuálnej klientely. 

Mýtus č. 8
Meranie konverzií alebo obratu
je zbytočné. Predsa viem, koľko som toho predal, podľa toho môžem hodnotiť úspešnosť mojej kampane 

Ak ale neviete, ktorá marketingová aktivita predaj priniesla, podľa čoho zistíte, čo funguje a čo nie? Len vďaka meraniam výsledkov v Google Analytics, alebo v inom systéme, budete vedieť, či má zmysel posielať viac newslettrov, venovať sa sociálnym médiám alebo podporiť predaj PPC reklamou.
Meranie výsledkov by malo byť jednou z prvých aktivít v online marketingu. Ak spúšťate novú webovú stránku, hneď od prvého dňa by mal mať Google Analytics kód. Ak máte e-shop, od začiatku by ste mali merať počty a hodnotu predajov. V opačnom prípade budete len odhadovať, ktorá marketingová aktivita funguje a ktorá nie.